حس و حال درس رو ندارم
نوشته شده توسط : پاسخدون

حس و حال درس رو ندارم

اگر شما هم مثل خیلی از دانش آموزان و دانشجویان همش میگید حس و حال درس رو ندارم و دلتون به سمت درس خوندن نمیره، حتما این مطلب رو با دقت بخونید و بهش فکر کنید.

هر کسی توی زندگیش یه سری هدف داره که با تلاشش میخواد بهش برسه. یکی دنبال پوله یکی علم، یکی شهرت و … اما از بچگی همش به ما گفتند که خواستن توانستن هست. اما فقط خواستن کافی نیست و شما باید برای توانستن برنامه ریزی دقیق داشته باشید و براش تلاش کنید. شما هر کاری که در زندگی میکنید باید یه هدفی داشته باشه، حتی وقتی موقع خوابیدن از این پهلو به اون پهلو میچرخید هم هدف راحتی بیشتر رو دارید. پس نکته اول اینه که هدف خودتون رو مشخص کنید. اصلا از درس خوندن میخواهید به کجا برسید. اگر شما هم یک پدر پولدار دارید که بعد از فارغ التحصیلی میرید پیشش و کار میکنید، دیگه چه نیازی به درس دارید. ایراد همین جاست و هیچ وقت حس درس نیست.

شاید شما اصلا به پول فکر نکنید و جایگاه اجتماعی براتون مهم باشه. یکی از دغدغه های هر آدمی اینه که دیگران در موردش چی فکر میکنند. خیلی از این آدمها که این دغدغه براشون مهمه به سمت درس و کنکور میان و درس میخونند. با این شرایط هم درس خوندن دیگه سخت نیست. برای بعضی آدمها مطالعه تفریح حساب میشه و از این کار لذت میبرند. چون فکر میکنند که با مطالعه دارند خودشون رو می سازند و میتونند برای جامعه مفید باشند.

اگر رشته ای که توش دارید درس میخونید رو دوست ندارید و یا فکر میکنید که در اون هیچ استعدادی ندارید، مطمئن باشید که در آینده هم از این رشته استفاده نخواهید کرد و حس درس خوندن براتون ایجاد نمیشه. توصیه میشه که خیلی زود به دنبال علاقه واقعی خودتون برید و از اینکه دیگه دیر شده و شاید از بقیه عقب بیافتید، اصلا نترسید. شما با نیروی علاقه میتونید راهی که دیگران در عرض چند سال رفتند رو خیلی سریعتر برید.

عادت به مطالعه

 

به طور کلی مطالعه کردن یه عادته و شما باید به مرور زمان اونو به دست بیارید. اگر شما قبلا اهل مطالعه نبودید یه دفعه نمیتونید روزی ۸ ساعت بخونید. باید به تدریج از ساعتهای کم شروع کنید و اونو افزایش بدید. کسانی که به مطالعه عادت میکنند دیگه اگر آزمونی هم نداشته باشند این عادت رو پیگیری میکنند و ازش لذت میبرند. بعضی ها رو ما دیدیم که مشاوره غلط گرفتند و به اونها گفته شده که مثلا اگر میخواهی توی کنکور رتبه زیر ۱۰۰۰ بیاری باید حداقل روزی ۱۰ ساعت درس بخونی . این حرف خیلی اشتباهه و شرایط برای هر کسی فرق داره. بعضی ها از اول تابستون شروع میکنند و روزی ۱۰ ساعت میخونند و بعد از یه هفته از همه چیز زده میشن و این کار تبدیل به شکنجه میشه. برای همین میگن حس و حال درس رو ندارم . یه کاری که میتونید بکنید، اینه که اول از موضوعات غیر درسی شروع کنید و مثلا چند ساعت در روز رو رمان یا داستان کوتاه بخونید. وقتی گرم شدید، سراغ کتاب های درسی برید. اینطوری بعد از یک ماه کاملا به مطالعه طولانی عادت می‏کنید.

شرایط مطالعه

 

مکانی که توش مطالعه میکنید رو برای خودتون آماده کنید. در آینده به مقاله جدا در مورد شرایط مطالعه براتون می نویسیم تا بهتر با این مورد آشنا بشید. به طور خلاصه جایی درس بخونید که توش کاملا راحت هستید. بعضی ها روی زمین راحت اند بعضی ها پشت میز. برای اینکه انگیزه بگیرید اسم خودتون رو با اسم رشته و اسم دانشگاه هدفتون پرینت بگیرید و داخل محل مطالعه بگذارید. اگر دیدید که حس مطالعه ندارید به اون برگه نگاه کنید و در مورد هدفتون فکر کنید تا انگیزه از دست رفته برگرده. به این فکر کنید که همین یک سال کنکور چقدر در آینده شما موثره. مثلا ده سال آینده اگر شما توی اون رشته دلخواه درس خونده باشید، چقدر جایگاه اجتماعی بالایی دارید و چقدر از خودتون راضی هستید. خیلی ها الان توی جامعه هستند که دارند حسرت دوران تحصیل رو میخورند و همش میگن ای کاش درس خونده بودند و الان دکتر یا مهندس یا … بودند.

تغییر طرز فکر

 

طرز فکر خودتون رو عوض کنید. درس خوندن خیلی کار با حالی هست. شما دارید یه چیزهایی یاد میگیرید که تا آخر عمر با شما هستند. شما میتونید در جمع در موردشون حرف بزنید. بحث علمی کنید. همه شما رو به عنوان یه فرد باشخصیت و علمی میشناسند. اگر درسی که دارید میخونید همون علاقه واقعی شما باشه که دیگه ایده آله. مطالعه میشه اولویت اول زندگی شما. همیشه به این فکر کنید که چه کاری رو الان برای پیشرفتم میتونم انجام بدم که دیگه سال دیگه نمیشه و چه کارهایی رو میتونم الان انجام ندم و بعدا انجام بدم. فیلم ها، سریالها، بازی هایی که دانلود کردید رو میتونید چند ماه دیگه هم برید سراغش. اما کنکور رو دیگه نمیتونید و شاید این سرنوشت شما رو عوض کنه. پس دیگه همش نگید حس و حال درس رو ندارم و با فکر کردن به این موضوعات برای خودتون اینجا انگیزه کنید.

جمع بندی

 

اینکه شما میگید حس و حال درس رو ندارم ، به خیلی عوامل ربط داره. ما توی این مقاله برخی از مهم ترین هاش رو گفتیم. خودتون هم میتونید دلایل رو بررسی کنید. مثلا فکر کنید که این حس چه وقت هایی بیشتر سراغتون میاد و برای مقابله باهاش چه کار کردید. اگر مشکل خاصی توی زندگی مثل افسردگی دارید به یه روانشناس ماهر مراجعه کنید. اگر فکر میکنید که تغذیه مناسبی ندارید به یه متخصص تغذیه مراحعه کنید و شرایط رو براش توضیح بدید. همین طور خودتون مشکل رو در بیارید. باز هم یادآوری میکنیم که شاید اصلا درس خوندن مناسب شما نیست و باید دنبال علاقه واقعی خودتون برید. اما این رو هم فراموش نکنید که کنکور قبول شدن یکی از راحت ترین راه های موفقیته و اگر دنبال کارهای دیگه رفتید به مراتب باید از الان بیشتر تلاش کنید.

حس و حال درس رو ندارم توسط پاسخدون





:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: